donderdag 7 augustus 2008

Hoe zoen je een Spanjaard? - gebruiken en gewoonten


Nee, wees gerust. Ik ben hier niet om jullie les te geven in het zoenen, ik ben overtuigd van jullie eigen kwaliteiten. Maar ik wil wel aangeven dat er een klein verschil is. Het gaat slechts om een zoen verschil. Hier in Nederland zijn we gewend om de betere bekenden zoals familie en vrienden bij begroetingen en dan vooral op verjaardagen drie zoenen te geven. In Spanje (en ook in meerdere landen) zijn het er maar twee. Er zijn deskundigen die beweren dat minder zoenen intiemer is. Bedenk maar eens dat een moeder haar kind slechts een kus geeft of als je je partner kust, is dat vaak eenmalig. Voor degene die een hekel hebben aan zoenen tijdens begroetingen, zou je denken dat de twee zoenen in Spanje uitkomst biedt. Het tegendeel is waar; per keer dat je iemand in Spanje zoent is er inderdaad eentje minder, twee in plaats van drie. Alleen de frequentie in Spanje ligt een stuk hoger dan in Nederland. Om te beginnen beperken de Spanjaarden zich niet alleen tot familie en goede vrienden maar zoenen ze ook de vrienden van vrienden aan wie ze voorgesteld worden. Dus bij grote families en vriendengroepen moet je er aardig wat tijd voor uitrekken. Nu moet ik bekennen, als het leuke Spanjaarden zijn, heb ik daar totaal geen problemen mee. Het enige is, dat ik dit kleine verschil vaak vergeet en ik uit automatisme toch drie zoenen geef (die zitten er goed ingebakken) in plaats van twee met als gevolg dat ik met een zoen in de lucht hap. Je snapt wel dat dit tot ongemakkelijke situaties kan leiden. Maar dit "oops" moment kan je natuurlijk met wat charme en humor snel ongedaan maken. Ik zeg altijd dat wij Nederlanders graag eentje gratis erbij geven. Helemaal voor niets. Wat zijn de Nederlanders toch gul, hè?

Geen opmerkingen: