vrijdag 8 mei 2009

Even langs de Spaanse kiosk " los kikos" - golosinas


Dat is lang geleden, mijn oog valt op mijn favoriete snack uit mijn kindertijd, Kikos. Elk jaar kreeg ik als kind van mijn oma een grote zak van ruim een kilo om naar Nederland mee te nemen. Dit omdat je ze in Nederland jammer genoeg niet kon krijgen. Aangezien ik er maar niet vanaf kon blijven, ik at mijn buikje namelijk helemaal rond, verstopte mijn moeder de grote zak met Kikos zodat ik ze niet zo snel kon vinden. Maar mijn speurneus zorgde ervoor dat ik niet lang hoefde te wachten om dan stiekem zelfs de zak leeg te eten. Kikos zijn geroosterde mais die je in Spanje los kan kopen op de markt of in de winkel die frutos secos (noten/zaden/gedroogd fruit) verkopen en ook in de Spaanse kiosk waar ze net als de pipas (zonnepitten) in kleine zakjes verkrijgbaar zijn. Vroeger had je ze alleen met zout erop, tegenwoordig heb je ze in verschillende smaken, BBQ smaak en met ham etc. Ik kan me nog herinneren dat ze jaren geleden, maar dan heb ik het ook echt over jaren geleden de zakjes Kikos ook te koop waren bij de Jamin voor ik dacht 50 cent (guldentijd), maar pin me er niet op vast. Weet iemand of de Kikos nog tot het assortiment van Jamin behoren? Eens kijken of ik binnenkort eens langs de Jamin kom. Ook meen ik mij te herinneren dat ik ze ook eens bij de Albert Heijn heb gezien. Pas wel op voor dat je tanden niet breken, de kikos zijn hard!

Foto: http://farm1.static.flickr.com/78/181766307_d30a61a2b7.jpg?v=0

Geen opmerkingen: