donderdag 25 februari 2010

Afwassen op z'n Spaans - gebruiken en gewoonten

Dat er verschil is in taal en cultuur dat is overduidelijk, maar wist je dat het afwassen ook net een beetje anders gaat. In Nederland gebruiken we een teiltje met schoon water en een teiltje met sop en een afwasborstel, om dan eerst de afwas door het teiltje met sop te halen en vervolgens door het teiltje met het schone water. Eenmaal, als de afwas is gedaan, is het normaal dat je alles afdroogt en weer opbergt. In Spanje wordt vaak nog met de lopende kraan afgewassen, dus geen teiltjes maar met een spons en onder de lopende kraan spoelen . En afdrogen? Tjaa..met het weer daar droogt het heel snel, dus zie je vaak in de keukenkast boven de wasbak een druiprek verstopt, die van de onderkant open is zodat de druppels eventueel in wasbak kunnen vallen. Deze manier van afwassen met lopende kraan is natuurlijk alles behalve milieuvriendelijk en zeker aangezien Spanje altijd met een tekort zit aan water. Ondanks dat het nu de afgelopen weken behoorlijk veel heeft geregend in Spanje; ik herinner mij in het zuiden van Spanje dat ze bepaalde tijden aangaven om gebruik te kunnen maken van het water voor afwas en douchen. Maar je mocht bijvoorbeeld niet je auto wassen. Het zou veel beter zijn dat de Spaanse huishoudens overschakelen op de Nederlandse manier of op z'n minst de 'slimme' afwasmachine. (Deze houdt immers je handen zacht en bespaart bovendien tijd) Hieronder wat energiebesparende tips:

Afwassen met de hand


Afwassen met de hand is over het algemeen beter voor het milieu. Er wordt zuiniger met water, maar vooral energie omgesprongen. Deze redenering gaat echter alleen op onder de volgende omstandigheden.

*Was af in een teiltje. De gootsteen is vaak groter en dieper en heeft dus meer watervulling nodig. Een teil is kleiner en bovendien ook hygiënischer. Vul deze met ongeveer acht liter goed heet water uit de kraan.
*Was nooit af onder een lopende kraan. Dit verspilt liters water en energie

*Gebruik voor een normale afwas één theelepel geconcentreerd afwasmiddel. Voeg de hoeveelheid van een toetjeslepel toe, als er gebruik gemaakt wordt van een normaal afwasmiddel. Voor een echt vieze afwas mag de hoeveelheid verdubbeld worden, maar alleen als dat nodig blijkt te zijn tijdens het afwassen. Als het schuim verdwenen is, betekent dat nog niet dat het afwasmiddel uitgewerkt is. Voeg pas meer toe, als het vuil moeilijk loskomt.
*Neem niet te gauw nieuw water. Alleen bij hele grote vaten is waterverversing redelijk.
*Spoel zo veel mogelijk voor met koud water. Alleen bij echt smerige vaat is voorwassen met warm verstandig.
*Gooi afwaswater nooit zomaar in de tuin of op straat, dit is zeer milieuvervuilend. Spoel het water altijd door de gootsteen.

Een ‘groene’ afwasmachine

Als regelmatig afwassen toch geen optie is, koop dan een zuinig afwasapparaat. De volgende punten kunnen de milieuvriendelijkheid van mechanisch afwassen bevorderen:

*Koop een machine op maat. Een tweepersoonshuishouden heeft geen grote vaatwasser nodig, tenzij er elke dag bezoek komt. Een kleine vaatwasser verbruikt ongeveer twee keer zo weinig energie per afwasbeurt als een grote. *Schaf een vaatwasser met een A of B label aan. Een afwasmachine met een A label gebruikt minder water en bespaart tot 27% energie vergeleken met een C label wasser.
*Overweeg een hotfill.*Stap over op groene stroom of andere duurzame energie, zoals stadverwarming. Overweeg een zuinigere cv-ketel of boiler. Op zowel de energie- als de warm water voorziening kan veel bespaard worden.
*Koop geconcentreerd wasmiddel, maar let goed op de dosering. Biologisch verantwoord wasmiddel is het beste voor het milieu.
*Voorwassen is niet nodig, verwijder alleen de etensresten.
*Was op de laagst mogelijke temperatuur, hoe hoger de temperatuur, hoe hoger het energieverbruik.
*Vaatwassers die beschikken over een zeoliettechniek drogen bij lage temperatuur extra zuinig. Overweeg een dergelijke vaatwasser.
*Controleer regelmatig het filter onder in de wasmachine.
*Open keuken? Kies voor een stille wasmachine met een geluidsniveau van maximaal 47 decibel. Hoeft de tv ook niet zo hard, scheelt weer energie.

Bron:
http://www.duurzaamthuis.nl/zelf-afwassen-is-meestal-beter-dan-de-afwasmachine

zondag 14 februari 2010

Salvador Dali van de keuken sluit toko : Strategische analyse elBulli - culinair


"Creativiteit staat voorop, daarna komt de klant"
- Ferran Adria


ElBulli wordt erkend als het beste restaurant van de wereld, en de eigenaar en chef-kok Ferran Adrià is erkend als de beste chef-ko
k in de wereld. Het is bijna onmogelijk om een tafel te krijgen bij elBulli omdat het slechts een aantal maanden per jaar open is en ook al zou je er meer voor willen betalen, de vraag is velen malen groter dan het aanbod. De zeer sterke 'schaarste', de exclusiviteit van de locatie Roses, Costa Brava en het continu onderzoek naar innovatie en creativiteit zijn de belangrijkste punten die bijdragen aan elBulli die het restaurant classificeren als een luxe. Het restaurant, de kernactiviteit van elBulli: Dit is waar het bedrijf, het merk en de erkenning elBulli is gestart en blijft groeien. De reputatie van elBulli restaurant is gebaseerd op het streven naar het hoogste niveau van innovatie, kwaliteit en exclusiviteit op het gebied van gastronomie. elbulli is synoniem voor geluk, volgens Ferran Adrià.

Huidige situatie

Hoewel Ferrán Adriá een genie is in zijn vak, is zijn kracht als kunstenaar tevens zijn zwakte; hij is niet commercieel genoeg. Zijn restaurant ontvangt per jaar twee miljoen aanvragen echter kan hij er daarvan slechts 8000 klanten per jaar ontvangen. Elbulli heeft hoge R & D kosten maar hij wil zijn prijs niet verhogen; Dit maakt elBulli niet rendabel.

'Ik kook niet voor miljonairs, maar voor gevoelige mensen "
- Ferran Adria

Hoe kan Elbulli winst gaat draaien?
Het maken van een reservering bij elBulli zal nu nog moeilijker worden, aangezien het laatste nieuws is dat
Ferran Adriàhet restaurant voor twee jaar zal sluiten. Volgens de chef-kok, zal de huidige format volledig moeten worden veranderd. En daarom neemt hij een sabbatical om inspiratie op te doen en zodoende een nieuw recept te creëren.

Deze actie lijkt mij een hele goede zet vanuit zakelijk oogpunt omdat dit bijdraagt aan de strategie van schaarste. (Ondanks dat ik persoonlijk, er heel veel voor zou over hebben om op korte termijn daar te kunnen eten.) De meeste mensen hebben een aangeboren angst voor schaarste. Het vooruitzicht dat het product waarin klanten mogelijk geïnteresseerd zijn, plotseling niet meer beschikbaar is, kan hen aansporen om het nog meer te willen. ElBulli doet dit (bewust of onbewust, hij gebruikt de rest van de tijd voor onderzoek naar innovatie) door slechts een paar maanden van het jaar open te zijn. Het is daardoor onmogelijk om bij elBulli te eten, dus culinaire fanatiekelingen zetten het eten bij elBulli hoog op hun wensenlijstje. Ook bij het sluiten van het restaurant kan het verlangen zelfs nog groter worden gemaakt. Deze tactiek kan financieel in zijn voordeel werken, alleen als hij met een goede nieuwe strategie op de proppen komt en zijn trouwe fans dan eindelijk de mogelijkheid hebben om zijn kassa te laten rinkelen.

Ferran Adrià is geen gewone kok, hij is een icoon, een kunstenaar, hij bereidt niet alleen voedsel, hij maakt kunst en alleen omdat hij wordt bewonderd en erkend wordt door zo veel mensen, is Ferran Adrià de enige die het kan maken om zijn restaurant voor twee jaar te sluiten.

Omdat hij denkt als een kunstenaar was hij in staat om een blue ocean strategie te creëren. Eten is niet langer een noodzaak, maar een avontuur dat je geluk geeft.

Zijn manier van denken, door altijd op
zoek te gaan naar de beste technologieën en het onderzoeken van gastronomie uit andere landen om recepten te innoveren, heeft hij een andere visie weten te geven aan eten. Met zijn 'Moluculaire Gastronomie' gaf hij de culinaire wereld een andere benadering. Ferrán Adriá heeft talent om 'out of the box' te denken. Zie hieronder voor de confrontatie matrix en four action framework van het blue ocean strategy principe.


Elimineer

De volgende factor die de industrie voor lief neemt moet worden geelimineerd:
• Het zien van eten als een
noodzaak.

Verminder
De volgende factor moet ruim
onder de industrie-standaard worden verlaagd :
• Van mindere kwaliteit ingrediënten of producten gebruiken, omdat het veel goedkoper is.

Verhogen
De volgende factoren dienen ruim boven de industrie-standaard worden gebracht:
• Kwaliteit en service.

Creeren
De volgende factoren dienen te worden gecreëerd, dat de industrie niet eerder heeft gezien?
• Innovatie en creativiteit, (niet kopiëren van recepten van anderen). Altijd je klant weten te verrassen. Investeren in onderzoek en ontwikkeling is een must om te kunnen innoveren.
• Eten niet als een noodzaak zien, maar als een avontuur en een vorm van kunst.


Aanbeveling
Als Ferrán kiest om zijn restaurant te houden, moet hij zijn geld ergens anders zien te verdienen. Dit type bedrijfsmodel zie je tegenwoordig meer en meer.
Kijk maar naar Ryan Air, de luchtvaartmaatschappij, verkoop van vliegtickets worden bijna gratis weggegeven. Dit is alleen mogelijk wanneer er verdiend wordt aan andere diensten, zoals inkomsten die worden gegenereerd wanneer er betaald wordt voor het meenemen van bagage of het reizen in comfort klasse enz. Dit concept zou natuurlijk ook op Ferrán Adriá toegepast kunnen worden.
Ik adviseer Ferran Adria om te profiteren van zijn populariteit en zijn sabbatical te gebruiken om een onderwijsmethode te ontwikkelen van zijn ideeen en technieken, om op die manier deze kennis aan anderen over te kunnen brengen. Dit kan door middel van 'consultancy' of door het openen van bijvoorbeeld een prive Ferran Adria Universiteit.

Consulting business
Ik denk dat er een enorme kans voor hem zit, bij het uitbreiden van consultancy onder naam van Ferran Adria.

Innovatievelingen uit de hele wereld, uit alle disciplines en sectoren (interieur, onderwijs, zelfs autofabrikanten), kunnen veel leren van zijn unieke benadering en creativiteit; de basis stappen van "Moluculaire Gastronomie",
kunnen deze technieken toepassen op hun eigen producten en diensten .

Het voordeel is, dat dit kan worden gedaan zonder Ferran Adria. Zolang zijn vertegenwoordigers goed zijn opgeleid en advies geven op basis van Ferran Adria's ideeen, technieken en methode. En wanneer een bedrijf advies wil van de chef-kok zelf, dan zal het bedrijf een hogere prijs moeten betalen.

Prive Ferran Adria Universiteit
Bijna alle gastronomie fanaten en (aankomende) koks bewonderen hem. Ik geloof heilig dat er veel mensen bereid zijn om veel te betalen als er een universiteit zou worden opgericht door Ferran Adria. Kwaliteit zou dan een van de normen zijn, en alleen dan kan er een garantie van kwaliteit worden verkregen. De selectiecriteria voor alumni zou natuurlijk heel strikt zijn om de kwaliteit te kunnen waarborgen. De alumni worden opgeleid door bekende Master Chef's over de hele wereld en Ferran Adria zou zijn netwerk daarvoor goed gebruiken. Bovendien is het voordeel dat het tegenwoordig niet nodig is om werkelijke aanwezig te zijn in de klas. Master Chef's uit de hele wereld zouden online colleges kunnen geven. Dus ook in dit geval zolang zijn personeel goed is opgeleid volgens zijn overtuigingen, zou Ferran Adria zelf daar niet aanwezig hoeven te zijn.

Je kan van een kunstenaar nu eenmaal niet verwachten dat hij zich ontpopt tot zakenman. Uiteindelijk moet Ferran Adria zich gewoon bezig houden met wat hij het liefst doet, zijn vak als kunstenaar uitoefenen en ondertussen krijgt hij zijn inkomsten vanuit de overige activiteiten zoals de universiteit en consultancy.


Meneer Adria, dit consult krijgt u van het huis, mag ik dan een keer bij u komen eten?

Bron:
Havard Business Case
La Economista
Foto: http://www.dw-world.de/image/0,,2347790_1,00.jpg


Felíz día de San Valentín! - feesten

Valentijnsdag zien velen als een commercieel gebeuren om geld te kunnen spenderen aan cadeautjes maar het vindt zijn oorsprong als heidens feest die teruggaat naar de Romeinse tijd en geassocieerd werd met vruchtbaarheid.

Er zijn verschillende theorieën over de oorsprong van Valentijnsdag.
Sommigen zeggen dat een Romein gemarteld werd omdat hij weigerde zijn christelijk geloof af te zweren, en christenen probeerde te helpen uit Romeinse gevangenissen te ontsnappen, hij stierf op 14 februari 269.

Volgens anderen had priester Valentijn gediend in de tempel tijdens het bewind van keizer Claudius III, wanneer de mannen besloten dat alle meisjes soldaten
moesten zijn, en het huwelijk werd verboden. Valentijn vond dit onrechtvaardig en deed de huwelijksvoltrekking van jonge stelletjes in het geheim totdat het werd ontdekt door de keizer en hem vastzette wegens opstandigheid.

Volgens een andere legende, werd San Valentín tijdens zijn gevangenschap verliefd op de dochter van de cipier en schreef haar een liefdesbrief op "valentijnsdag". Hij ondertekende de brief met "van je Valentijn" dat een populaire onderteking is geworden onder koppels die elkaar een valentijnskaartje sturen.

In het jaar 496, had Paus Gelasius besloten dat 14 februari de dag zou zijn om San Valentín te eren.

Gaandeweg is 14e februari een dag geworden waarin liefdesboodschappen worden uitgewisseld en zo werd St was veranderen in een datum die werd uitgewisseld boodschappen van liefde en zo San Valentín de beschermheilige van geliefden.

Gratis advies van Doctor Amor:
Commercieel of niet commercieel, ik wend mij even tot de heren, neem maar van mij aan, dat ondanks je onderling hebt afgesproken er niet aan te willen meedoen, dat al is het een klein gebaar, het altijd zeer wordt gewaardeerd!! Bovendien kan de economie ook wel een handje gebruiken. Er ontstaat vaak een misvatting, wanneer de vrouw volgens de man zonder geldige reden chagrijnig is. Heel stilletjes verwacht de vrouw toch wat. Dus ook als je het verliefdheid stadium al lang gepasseerd hebt.
Okay nu heb ik het geheim van de gebruiksaanwijzing voor vrouwen verklapt. Maar ik doe het graag op de dag van de liefde. Succes gegarandeerd!

Eeuwige liefde een fabel? In Spanje zie ik vaak nog een ouder stel gearmd of hand in hand lopen. Prachtig om te zien! Zoals ik dit opaatje zag met zijn vrouw in Salamanca, zouden zij elkaar nog steeds het hof maken? Ze zien er ondanks hun gekibbel over de jaren heen, in elk geval nog gelukkig uit.

Met als kers op een valentijnstaart, eindig ik met een gedicht van Antonio Machado
, een Spaanse dichter (26 Juli, 1875 – 22 Februari,1939)

Camino al andar

Al andar de hace camino,
y al volver la vista atrás
se ve la senda que nunca
se ha de volver a pisar.
Caminante no hay camino,
sino estelas en la mar.

Antonio Machado

Bron: http://www.euroresidentes.com/Diversion/historia-dia-san-valentin.htm

zaterdag 13 februari 2010

Manolo García - muziek

Manuel García-García Perez (Poblenou, Barcelona, 19 augustus 1955) is een Spaanse zanger en schilder. Zijn eerste LP's werden opgenomen met rock bands als Los Rápidos, Los Burros en El Último de la Fila. Zijn zangstijl is een mix van pop rock, flamenco en Arabische muziek. Vandaag, heeft Manolo García nog altijd een succesvolle solo-carrière. Manolo werd bekend als leadzanger van de rockgroep "El Último de La Fila" (De laatste van de rij), tijdens de jaren 90. Als solo zanger had hij zijn vorige succes overtroffen met "El ultimo .." Zij werden beroemd in Venezuela met het lied genaamd "Como un burro amarrado en la puerta de un baile" (zoals een ezel vastgemaakt aan de deur van een dans), Manolo is een dichter, de teksten zijn net zo goed of zelfs beter dan zijn Flamenco Rock. Als solo artiest heeft hij mooie thema's als "Nunca El Tiempo es Perdido" (De tijd is nooit verloren) Hij heeft niet alleen fans in Spanje maar in heel Latijns-Amerika. (Albums: Arena en los Bolsillos-1998, Nunca el Tiempo es Perdido-2001, Para que no se duerman mis sentidos -2004, Saldremos a la Lluvia -2008)

Voor degenen die hun Spaans willen oefenen, zie hieronder voor de muziektekst.

Por si el tiempo me arrastra
a playas desiertas,
hoy cierro yo el libro
de las horas muertas;
hago pájaros de barro...
hago pájaros de barro y los echo a volar.

Por si el tiempo me arrastra
a playas desiertas,
hoy rechazo la bajeza
del abandono y la pena.
Ni una página en blanco más.
Siento el asombro de un transeúnte solitario.

En los mapas me pierdo,
por sus hojas navego.
Ahora sopla el viento,
cuando el mar quedó lejos hace tiempo.

···

Ya no subo la cuesta
que me lleva a tu casa,
ya no duerme mi perro junto a tu candela.
En los vértices del tiempo
anidan los sentimientos.
Hoy son pájaros de barro que quieren volar.

En los valles me pierdo,
en las carreteras duermo.
Ahora sopla el viento,
cuando el mar quedó lejos hace tiempo,
cuando no tengo barca, remos, ni guitarra,
cuando ya no canta el ruiseñor de la mañana.

Ahora sopla el viento,
cuando el mar quedó lejos hace tiempo.
En los valles me pierdo,
en las carreteras duermo.

Bron: wikipedia
Foto: http://images.amazon.com/images/P/B000009OBJ.01.MZZZZZZZ.jpg
Filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=9zdEXRKJSNY

donderdag 11 februari 2010

Even gluren bij de buren met "Dime dónde vives"- radio en televisie

Met het tv programma "Dime dónde vives" van RTVE, duiken wij in het leven van verschillende Spaanse sociale midden klassen, die het land uiteindelijk in stand houden. Een prachtige Spaanse reportage, die vooral tussen de regels heel veel laat zien. (Tevens goed om je Spaans bij te houden!)

Zo is er de arbeiderswijk Hospitalet de Llobregat,
met zijn hoogbouw, beter bekend als 'kamer' stad, is een van de meest dichtbevolkte plaatsen van Europa.
Waarbij de werknemers hun dag om vijf uur in de ochtend beginnen. Het is de generatie van de jaren vijftig, die hun geboortestreek Andalusië en Extremadura verlieten.

El barrio Salamanca (Salamanca wijk) van Madrid, is met zijn statige gebouwen en rijkere bewoners, het merendeel ouder dan 60 een van de meest exclusieve plekken van Spanje. Op de locale markt vind je truffels van zesduizend euro per kilo, daarnaast vind je een kraam die kleding verkoopt voor de "huishoudsters". In het gebouw vind je standaard een portier, die onmisbaar is omdat het een manusje is van alles. In deze huizen vind je dan ook nog twee deuren: een deur als de hoofdingang voor de eigenaar en een deur voor de "werker".

Veel jonge koppels met kinderen besluiten hun levens op te bouwen in nieuw gebouwde steden zoals Arroyomolinos, vol "chalets" met tuinen en zwembaden. Waar bijna iedereen vast zit aan een hypotheek voor de komende 20 jaar en twee auto's de norm is.

Slechts een paar kilometer van de hoofdstad, op het plattenland, verandert het levensritme drastisch. Hier kunnen velen hun deuren 's nachts open laten, zijn er geen hypotheken en kunnen de bewoners rondkomen van 6oo euro doordat ze leven van hun eigen grond.

Bron: http://www.rtve.es/television/20090922/dime-donde-vives/293510.shtml

Bekijk de uitzending online!

woensdag 10 februari 2010

Nederlands melkmeisje gespot in Spanje - Casa Archidona Report 'A day in a Life'

Vermeers melkmeisje is nu in dienst van Nestle als 'la Lechera'. En zij heeft het maar druk want zij is nu in heel Spanje te zien op billboards en reclamespotjes. Zou de kunstschilder dit hebben gewaardeerd en dit gezien hebben als bekroning op zijn werk? In ieder geval Nestle gebruikt dit beroemde schilderij om de producten zoals melk en yoghurt een traditionele image te geven. Met de nieuwe uitstaling wil Nestle zich onderscheiden vanwege de 'know how, authenciteit en traditionele recepten. "El authentico sabor de lo bueno"

Het melkmeisje, ook wel De Keuken- of Melkmeid genoemd, is een schilderij van de Nederlandse kunstschilder Johannes Vermeer, geschilderd in 1658. In een veilingcatalogus uit 1696 wordt het werk vermeld als ‘Een Meyd die melk uytgiet’.Het werk werd in 1908 door de Vereniging Rembrandt voor het Rijksmuseum Amsterdam aangeschaft, waar het zich nog steeds bevindt.Het heet het Melkmeisje omdat het een dienstmeisje voorstelt, dat melk uit een kan schenkt. Ze is als zodanig te herkennen vanwege haar eenvoudige kleding en gestreken hoofdkapje. Het zou kunnen dat Vermeer op dit schilderij ‘Matigheid’ heeft willen uitbeelden.

Bron: wikipedia

zaterdag 6 februari 2010

Pas op voor zakkenrollers in Spanje! - Casa Arhidona Report 'A day in a life'

Aangezien het mij vandaag nogmaals 'bijna' overkwam, dacht ik, laat ik dit onderwerp onder de aandacht brengen. Je kan immers nooit teveel waarschuwen. Het is een feit dat toeristen vaak het haasje zijn wat betreft diefstal, berovingen etc. Helaas op sommige plekken meer dan anders. En nu lijkt het nog erger vanwege 'La Crisis'. Vaak in de grote steden zoals Barcelona en Madrid, zie je het dagelijks voor je ogen gebeuren. Of je nu lekker aan het flaneren bent op de Ramblas (Barcelona), je in de buurt bent van toeristische bezienswaardigheden of net in de metro bent ingestapt op weg naar het Vliegveld Barajas (Madrid), rondstruint in El rastro (Marid) in de buurt bent van Sol (Madrid) zorg ervoor dat je op soortgelijke drukke plekken extra oplet. Op dit moment heb ik al genoeg trieste verhalen gehoord; of je nu (dronken) in slaap bent gevallen in de metro (niet echt handig), wees niet verrast dat iemand ondertussen in je handtas zit of in je broekzak graait. Zo was er een keer dat ikzelf na werk in een overvolle metro met een Nederlandse collega stond te praten, kwam er opeens een jongen tussen ons in staan. Dit was overigens niet vreemd in onze ogen aangezien er nu eenmaal veel mensen waren. Toen opeens zijn hand in haar tas ging, hij deed dat overigens erg handig door zijn arm te camoufleren met zijn jas erover te hangen, gelukkig had de collega het door en duwde hem van haar weg. Echter ging hij express vermoed ik, keihard op mijn tenen staan en vervolgens beweerde een andere jongen (waarschijnlijk in het complot) dat ik op zijn tenen stond. Vandaag ook bijvoorbeeld stond ik voor de Vodafone winkel in Al Campo (grote supermarkt), toen opeens een jongen van links aan mij vroeg of ik wist of ze hier bepaalde telefoons verkochten. Bij mij gingen meteen alarmbellen rinkelen, ik vond het een bizarre vraag; (hoe moet ik dat nu weten, ben een klant..dacht ik bij mijzelf) Mijn eerste reflex was meteen mijn tas die ik even op de grond voor me had gelegd- omdat hij nogal zwaar was-, op te pakken, toen vervolgens een andere jongen van rechts zich ermee ging bemoeien, dus ik had meteen het gevoel dat het niet goed zat. Ik was verder niks kwijt en wilde ook niet meteen een vooroordeel hebben, maar niet veel later riep een klant naast mij dat haar portemonee zoek was. En zo kan ik nog wel tig van dit soort verhalen vertellen.

TIPS 'Beter voorkomen dan genezen':

* Indien je op zoek bent naar huisvesting via internet, het klinkt heel simpel, maar jammergenoeg komt het vaker voor dan je denkt; Maak geen geld over als je het huis niet gezien hebt en de sleutel niet in handen hebt.

* Sluit een reisverzekering af

* Wees allert wanneer iemand je om hulp vraagt of probeert af te leiden. Ze opereren vaak met z'n tweeën of meer. Je hoeft niet meteen te denken dat alle mensen kwaadwillend zijn, maar houd ten allen tijde je belangrijke bezittingen goed in de gaten.

* Probeer zo min mogelijk als toerist uit te zien.

* Gedraag je zelfverzekerd, wees niet zoekende!
* Als een taxi chauffeur vraagt, of je hier voor het eerst bent, zeg je natuurlijk 'nee, hoor ik kom hier wel vaker'!
* Laat niet zien waar je je geld bewaard.
* Draag geen rugzak op je rug, zodat men ongemerkt iets eruit kunnen halen.
* Maak kopies of scans van je belangrijke documenten en noodnummers en bewaar die in je email account, zodat je in geval van nood, de belangrijkste zaken bij de hand hebt als je een computer hebt met internetverbinding. Het eerste wat je moet doen is alles blokkeren en aangifte doen, vervolgens je reisverzekeraar op de hoogte stellen.
Als je meer tips hebt, laat het weten!

Diefstal/verlies bankpassen/creditcards
Giromaatpas & pincode +31(0)582126000
Alle andere banken 0800 0313 / +31(0)302835372
Eurocard Mastercard creditcard +31(0)302835555
Visa Creditcard
+31(0)206600611
American Express creditcard +31(0)205048666
Diners Club creditcard
+31(0)206545511

Diefstal/verlies mobiele telefoons
T-Mobile +31(0)624000222
Orange +31(0)628500777
KPN +31(0)503177883
Telfort/O2 +31(0)626001200
Vodafone +31(0)654500100

Alarmcentrale, bij ongeval of ziekte in buitenland
ANWB alarmcentrale +31703141414

SOS International +31206515151

Eurocross +31713646200

donderdag 4 februari 2010

Apple product iSobre van Spaanse bodem - Made in Spain

Voor alle Apple gebruikers nu een uiterst fraaie Spaanse hoes iSobre genaamd. Want een fraai product gaat samen met een fraai jasje, toch? Sobre betekent overigens envelop in het Spaans. De bedenkers van dit product zijn twee Spaanse Apple gebruikers uit Cadiz, Alejandro Ulloa en Luis Garrido die geinspireerd werden door de Keynote van Steve Jobs, toen hij de Mac Book Air uit een doodgewone interne kantoor envelop tevoorschijn haalde. Eenvoudig en prachtig tegelijkertijd, dit zoals je van Apple mag verwachten! En zo dachten zij er net zo over en werd de iSobre geboren, een envelop a la Andalusische stijl gemaakt van eerstekwaliteit Spaans leer afkomstig uit Ubrique plus twee knopen met een touwtje om het vast te kunnen maken. Deze twee heren hebben zelfs met de iSobre dit jaar een prijs gewonnen, te weten 'Cadiz Innova'. Ubrique is trouwens een dorpje dat bij mij zeer bekend is, aangezien het slechts een half uur rijden is van mijn opa, en ik kan bevestigen dat Ubrique bekend staat om zijn vakmanschap omtrent leer. iSobre is te verkrijgen in drie soorten, Vintage (oorspronkelijke envelop), Urban (wit en gekleurde binnenkant) en Minimal (zwart met groene binnenkant). Ik sta te popelen om deze speciale envelop in de brievenbus te mogen ontvangen.

DESIGN: ****
QUALITY:*****
FUNCTIONALITY:****

Homepage: http://www.isobre.com/
Filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=zkI0KGsvJu8
Foto: http://www.theapplelounge.com/wp-content/uploads/2008/05/dscf03952.jpg
Foto: http://www.fuertemac.com/?p=1796

dinsdag 2 februari 2010

RUNNING THE SAN SILVESTRE IN MADRID - Casa Archidona Report Short Movies

In deze rubriek kun je korte impressies bekijken van mijn omschakeling naar het Spaanse leven.

In deze vijfde aflevering kunnen jullie vanuit de luie bank samen met mij en 30.000 anderen 10 kilometer rennen. Deze jaarlijkse traditie vindt plaats in Madrid op oudejaarsdag en zoals de beelden laten zien,toegankelijk voor verschillende niveaus; de professionals, een groep die echt op tijd wil rennen en een andere groep die met name voor de lol meedoet. Deze laatste groep neemt vooral serieus hoe je erbij loopt, en zal er alles aan doen om er tussenuit te springen, zowel letterlijk als figuurlijk.

Ik raad het iedereen aan en kan niet genoeg zeggen, hoe leuk het is om aan deze traditie mee te doen. Een geweldige sfeer die ervoor zorgde dat mijn oudejaarsdag niet meer stuk kon gaan.

Dus zijn jullie klaar voor de start?

De filmpjes zullen uitsluitend in het Engels worden aangeboden.

maandag 1 februari 2010

El Oso y el Modroño die als meetingpoint af en toe wijzigt- bijzondere plekken in Madrid

Het bekendste beeld op Puerta del Sol is 'El Oso y el Modroño', deze beer die snoept aan een moerbeiboom is tevens het symbool van Madrid. Het beeld is in 1967 gemaakt door de beeldhouwer Antonio Navarro Santafe (1906-1983).

Het beeld heeft altijd op de Puerta del Sol gestaan, maar met twee verschillende locaties binnen het plein. Tot 1986 was deze te vinden aan de westelijke kant, in de buurt van het gebouw dat staat tussen de Calle de Alcala en de Carrera de San Jeronimo. Daarna werd deze in verband met renovatie van het plein verhuisd naar het begin van Calle del Carmen. Sinds eind september 2009 is deze weer verplaatst naar zijn oorspronkelijke plek. Zo kwam ik achter deze kleine verschuiving, toen ik had afgesproken met een vriendin om elkaar bij de beer te treffen. Toen zij mij op een gegeven moment opbelde en zei dat de beer was verdwenen en ik toch zeker wist dat ik bij 'El Oso y el Modroño' stond.

Er gaan verschillende verhalen de ronde waarom deze beer met moerbeiboom tot symbool is verkozen o.a.:
Na een geschil in de 13de eeuw, betreft jachtrechten over de grond wat in het bezit was van de kerk, werd een akkoord bereikt dat de grond van de kerk was en alles boven de grond van Madrid. Zo werd het symbool geboren, een beer (embleem van de kerk) snuivend aan een boom.Anderen beweren dat de oorspronkelijke naam van de stad Madrid "Ursa" was ( "beer" in het Latijn), doordat er veel beren voorkwamen in de aangrenzende bossen, en samen met de moerbei boom ( "Madroño" in het Spaans ) werd dit het embleem van de stad vanaf de Middeleeuwen.

Mocht je nu bij de beer willen afspreken, dan is deze dus voor Tio Pepe te vinden.
Als je een ander verhaal kent omtrent dit symbool, laat het weten!

Bron: wikipedia
http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20070318140600AASp6cI